Citat:
Originally posted by klein@Feb 15 2008, 15:10
Man kan alltid göra mer vad det gäller säkerhet. Men glöm ändå inte att proinet har blivit utsatta för sabotage, dvs någon vill sänka verksamheten. Inte ens polisen kan skydda sej emot sabotage, se bara på deras flygverksamhet i göteborg.
|
Jag har tyvärr svårt att köpa sabotage-resonemanget då de inte har attackeras på ett ovanligt sätt. Exploits och DDoS-attacker är två saker man får leva med. Att det händer två gånger i rad är beklagligt, men resultatet är detsamma: Avsaknad av backuper och information.
Man kan inte skydda sig hur mycket som helst, visst, men har man inte en fungerande disasterplan så har man gjort en grov miss. Detta gäller både banker, polisen, regeringen (tsunamin, anyone?) och webbhotellen.
Jag är inte övertygat om att Proinet har gjort att de kunde för att skydda sig mot intrång, då menar jag inte enbart brandväggar, patchar, osv. Därför är snacket om "dumma hackare som förstör" är så meningslöst. Jobbar man i en utsatt bransch så går man omkring med en reservplan. Punkt slut.