Ämne: Proinet nere?
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-15, 10:34 #166
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by clirre@Feb 15 2008, 08:32
Klein: Jag har inga problem med backuper och så då mitt arbetssätt är sådant att den mest uppdaterade informationen alltid finns på min hårddisk. Mysql är en annan femma, där brukar jag dock vara sämre på att göra backuper.

Det hårdaste slaget för mig är just bortfallet av inkomst och uppmärksamhet under en för mig mycket viktig dag.

Det finns ett starkt dilemma i att lämna Proinet (vilket jag iofs inte gör helt) när de uppenbarligen utsatts för sabotage. Jag skulle inte fördöma dem om deras serverhall brann ner men jag tycker att (efter ha läst kommentarer här och på IDG) att de verkar ha slarvat med säkerhetsuppdateringar. Detta tycker jag är lite amatörmässigt då de faktiskt blev utsatta för en attack så nyligen.

Amatörmässigheten tycker jag är ett signum för ett lågbudgethotell. Skulle de hyra in konsulter för varje del de inte kan eller behöver fixa blir det dyrt för dem och således för kunderna. Att eliminera risker kostar. Därför kan jag till viss del också ta att det kraschar.

Amatörmässigheten ang informerandet tycker jag dock inte är acceptabel. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kan ha ordentlig information på driftinfo utan man måste ringa.

Jag, tex, befinner mig i Thailand och har ingen telefon. Det utesluter mig därmed från all information om problemet och jag blir därmed beroende av det jag kan läsa i den här tråden. WN är som vanligt ganska pålitligt. Vi fick tex väldigt tidigt här (från Huvet) reda på att de blivit hackade.

Jag håller inte med om att det finns en risk med att sprida teknisk information, man behöver inte gå in på tekniska detaljer. Sån här information skulle vara nog.

13.00 Mysql-servern ser ut att vara oskadad
09.55 Problemet verkar knivigare än vi tidigare trott. Webbservern beräknas vara igång tidigast om 12 h
07.20 Vi försöker starta om server 1 och installera om .
04.20 Konsult är här för att titta på problemet. Han säger att det ser knepigt ut.

Det skulle ta 2 min varannan timme och göra så mycket för oss kunder! Dessutom skulle det nog spara in flera timmar i supporttid. Med detta informationsunderlag så kan man själv ta beslutet om man vill peka om till annat webbhotell eller bara sätta sig i ett hörn och gråta.

Det här är nog tredje gången jag tänker att "det här är sista" meddelandet i den här tråden men nu är det det. Tack för alla svar.
Jo, men dom kommentarer som sägs på IDG skall ta man ta med en nypa salt.. Det är massa folk som är självutnämda säkerhetsexperter. Det var någon som bestämt menade att det absolut inte fanns någon säkerhetshål i linux utan måste ha rört Kernel 2.4 osv..

Jag tycker du skall vänta och se lite! Låt Kjettil och grabbarna få jobba ostört en stund , så kommer det också komma ut information ... Det är mycket spekulationer och många som vet.
klein är inte uppkopplad