|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Något känt genomsnitt för vad en e-postprenumerant kostar att köpa finns nog inte. I alla fall så känner inte jag till något.
Själv betalar jag via mitt affiliateprogram 5 kr för ett lead. Ett lead är en registrerad medlem och ungefär tre fjärdedelar av alla medlemmar godkänner att jag skickar nyhetsbrev till deras e-post.
Köper man däremot en lista med en massa random e-postadresser så blir det förmodligen betydligt billigare. Men kvalitén på sådana e-postadresser bör även vara avsevärt mycket lägre.
Efter att ha gjort en sökning på Google så hittade jag 2 Miljoner svenska e-postadresser för 80USD. I bästa fall så kommer mailen du skickar aldrig fram. I värsta fall så kommer de fram och du har då gjort dig skyldig till spam.
För att ange vad som är ett "normalt" pris för en e-postadress eller prenumerant, så måste du alltså definiera kvalitén på e-postadressen. Det blir som du själv förstår mycket svårt.
Edit: Det enklaste är väl om du signar upp dig som affiliate på t ex TD och tittar vad företagen betalar för ett lead. Då får du en ganska bra bild av vad som är normalt. Dock kan det vara lite svårt att jämföra mellan olika program, eftersom ett lead kan ha ett större värde än det som en prenumerarande e-postadress ger.
|