Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-14, 10:06 #6
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by clirre@Feb 14 2008, 10:35
Men varför har man då flera DNS-servrar? Eller det handlar kanske bara om att översätta IP:nr till rätt domän kanske och DNS 2 är backup om DNS 1 inte finns tillgänglig att översätta? Är lite kass på det här.

Men finns det verkligen inte nåt enklare sätt än att skriva ett sånt script som Westman föreslog? Finns det kanske standardscript? Vad kallas de i såna fall?

Databasen hade jag tänkt ha en backup som får vara uppdaterad med en viss frekvens. I mitt fall har jag inte ett forum eller nåt som är i behov av extremt nyuppdaterade databaser.
För att svara på din DNS fråga. DNS är namn -> IP och tvärtom, samt för att peka tjänster i en domän, t.ex. vilken server som skall kontaktas för mail (MX pekare) etc.

Din domän läggs på två dns servrar. Den första av dessa äger domänen, det är här alla förändringar görs. DNS Server 2 har denna domän som sekundär, så när du uppdaterar domänen på dns server 1 så replikeras förändringen automatiskt ut till dns server 2 (och 3 och om du har 2 sekundära). Detta är endast för redundans/tillgänglighet, så du inte står o faller på att dns server 1 är uppe o snurrar. Helst ska dessa två namnservrar dessutom stå på separata nät.

/Martin (edit: förtydligande)
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat