Citat:
Originally posted by dejwul@Feb 12 2008, 13:49
Så för 500 kr i månaden ska man bara räkna med 50 besökare?
Jag har inte köpt annonsplats tidigare, men jag sitter och funderar på att testa att köpa lite till en sportsida.
Ska man kontakta lämpliga sidor direkt, eller gå till något nätverk?
Vill man betala per klick är det kanske bäst att välja ett nätverk.
|
Om du inte har annonserat tidigare och vill prova på lite själv så kan jag helt klart rekommendera att kolla upp sidor själv och se vilka eventuella sidor som kan vara att rekommendera för din målgrupp. Om din budget inte är alltför stor, eller helt enkelt att du vill få en liten inblick i vilka resultat du kan förvänta dig, är det helt klart att rekommendera att leta upp lagom stora sidor och kontakta dem själv. Då kan du dels förhandla själv på en egen nivå, samt kanske prova på lite olika nischer och kanske dra slutsatser av vilka typer av sidor som ger besökare (och framförallt kvalitativa besökare).
Har iaf själv aldrig fått negativ respons vid annonsförfrågan hos någon sida, och har svårt att tro att någon skulle bemöta dej negativt vid en annonsförfrågan. Dessutom är det oftast inga svårigheter att få till en CPC-deal (alltså betalning per klick) - angående räknandet så har de jag annonserat hos själva levererat statistik och självklart har jag även själv tagit egen statistik och jämfört så att siffrorna inte är helt olika, dessutom är det såklart viktigt att försöka följa de inkommande besökarna för att värdera vilken kvalite de inkommande besökarna har...
Har du inte tid och ork för att leta sidor själv (men kanske en större budget) kan såklart Affilliatenätverk vara av intresse, eller andra eventuella nätverk (såsom t.ex. Livsstilsnätverket, Febernätverket osv.).
Dessutom finns självklart Adwords som ett alternativ, men jag skulle helt klart rekommendera att du surfar runt och letar upp sidor du kan tänka dig skulle fungera bra och kontakta dessa - då kan du jämföra de mot varandra och kanske testköra på respektive sida en viss mängd klick / en viss fast period och därefter ändra om och byta ut de som fungerar dåligt mot nya (som du letat upp under tiden).
Kanske t.o.m kombinera med lite Adwords