Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-12, 15:24 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by jomper@Feb 12 2008, 15:29
Domännamnets värde enligt de faktorer som listats tror jag inte spelar särskilt stor roll om det är en etablerad site.

Jag menar, om vi bortser från att de hör till väl etablerade siter så hade ju domännamn som Youtube.com och Adlibris.se varit rätt värdelösa..
Det håller jag inte alls med om - det spelar tom stor roll. Iofs beroende av vad du med etablerad site menar.

Är det en sida som till 100% lever på befintliga text- och bildlänkar för sin inkommande trafik - så ger jag dig rätt.
Men jag vill påstå att det inte finns denna typ av siter och därmed blir domänen viktig enligt ett par eller flera faktorer.
(Beroende på namn, längd, uppbyggnad, språk, längd mm)

Låt mig ta ett exempel:
När en Internetbaserad TV-tablåtjänst lanserades i Sverige under stort pompa och ståt med tillhörande MASSIVT reklamunderstöd, så hade den tjänsten bestämt sig för att använda en domän i bestämd form.
Till följd av detta registrerades domännamnet i obestämd form av annan part och enligt de uppgifter jag sett fick denna "obestämda form" 6-siffriga antal besök den första månaden.
Utan att veta vad tablåtjänsten hade för besökarantal, så vågar jag påstå att de gärna sett det 6-siffriga antalet besökare hittat till avsedd sida..

Eller ett annat exempel: Internetmarknadsföringskoncernen "ea st po int.se" som bytte tillbaka till namnet "get up date d.se" - Jag sitter själv på en domän som får en hemlig mängd trafik som gissningsvis sökte annan adress; "ge tup dates.se"

Vidare gäller regeln att ju längre domänen är, desto fler möjligheter till felstavningar,
sen finns det andra aspekter som att om domänen innehåller tecknen s, d, f, g, h, j, k, l eller ö, så löper den större risk för att felstavas än andra tecken, eftersom qwerty-tangentborden omger dessa tecken med 6 andra tangenter som "feta" eller "slipprande" fingrar kan slinta till osv.

Detta är fortfarande bara ur felstavningsaspekten. Sen skrivs korta domäner oftare in i browserns adressfält än längre URLer (som helst klickas fram). Och en kort URL som snabbt skrivs in från minnet har tendens att bli fel i säg en gång av tio

Men det spelar naturligtvis också roll om domänen känns "naturlig" och innehåller vanligt förekommande ord eller om det är svengelska, egna ihopsättningar eller fantasiord etc.

Men jag vidhåller att flera av de aspekter som tagits upp för domännamn bör spela stor roll för en site vid försäljning/uppköp.

Är det kul att veta att 10% av din målgrupp inte hittar fram till siten - eller att 10% av sitens besökare egentligen skulle någon annanstans ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat