Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag är lite nyfiken; när det fungerar utmärkt med transparenta gif:ar, varför vill man då använda png som stöds lite halvdant här och var?
|
För att gif stödjer en färg som genomskinlig medans png stödjer en alfa-kanal med genomskinlighet (alltså 256 grader av genomskinlighet). Då kan du tex ha antialiasingen fullt fungerande i png medans du får ludd runt dina gifar och så kan man bygga väldigt trevliga grafiska interface med diverse tonade bilder etc.
|
Och för att förenkla det ytterligare, så innebär det att du kan gradvis öka/minska transparensen per pixel. Till exempel, tänk att du vill ha en fräck "web 2.0" toning(gradient) på toppen av din sida som ska gå från svart till total transparens, för att kunna användas på flera olika bakgrundsfärger. I dagsläget måste du ha en bild för varje bakgrundsfärg du har på din sida, i form av en JPG eller icke-transparent PNG-24. Med en transparent PNG, kan du istället återanvända en och samma PNG, och slipper därför att ändra i CSS-mallen (alternativt flera "likadana" klasser/id's) och dessutom tvinga besökaren att ladda ner ytterligare en bakgrundsbild.
Jag hoppas jag förtydligade det lite mer. Inget fel på Roberts förklaring, men de som inte förstår sig på vad antialiasing är, kanske inte riktigt förstod varför transperanta PNGs smiskar GIFs på stjärten.