|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag blir nyfiken på hur Klein uttryckte sig i sitt första mail till Prisjakt för att bli bemött med den här typen av ovilja. Att inte motivera varför man vill bli borttagen är ganska barnsligt. Varje vuxen människa vet att vill man få andra att tillmötesgå ens egna önskningar så måste man alltid motivera varför man ber om något.
Gör man sig besväret att motivera sina önskemål så tillmötesgås de nästan alltid, oavsett vad man ber om. Är bara argumenten tillräckligt goda så kan man få vad som helst av vem som helst.
Angående Prisjakts rätt att indexera så finns det ingenting som hindrar dem ifrån att lista butiker (med eller utan butikens medgivande). De får dock inte stjäla upphovsskyddat material i form av text, bilder och produktinformation utan en butikens medgivande. Att däremot ange vad en produkt kostar i en enskild butik är inte otillåtet. Prissättning uppnår knappast verkshöjd. Jag förstår dock varför många butiker inte ens vill ha sina priser indexerade. Som konsument så älskar jag prisjämförelser, som återförsäljare så avskyr jag dem. Om jag vore butik och verkligen inte ville synas så skulle jag försöka lösa det genom att mata Prisjakts crawler med felaktiga uppgifter. Nu vet jag dock inte hur Prisjakt går tillväga när de indexerar butiker.
Hur slutade det här? Är Kleins butik borta?
|