Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems
Tycker du att t.ex. prisjakt parasiterar på butikernas "gods" bestående i prissättning för olika produkter också?
Parasiterar dagstidningar även de på SF för att de listar biograftider?
|
Men snälla rara, nu får du ta och skärpa dig. Du tror inte Prisjakt har tillstånd att lista butikerna? Och du tror inte att SF betalar dagstidningarna för annonsutrymmet?
Är en viss skillnad på det och att plocka information från någons sajt utan deras tillstånd.
|
Jag vet inte exakt hur det fungerar med prisjakt samt biograftider i dagstidningar och vilka typer av avtal de har med butiker och biografer.
Min poäng är att det är ett liknande scenario på det sättet att det levererar tjänster som bygger på information från en tredje part.
Det är knappast ett parasitiskt förhållande då tjänsterna inte tar någonting från "värden", utan snarare tvärtom.
Att biotider inte tar betalt av SF eller de inte har gett sitt tillstånd till dem att marknadsföra deras filmvisningar gör inte plötsligt att förhållandet blir parasitiskt om man förmodar att SF faktiskt vill ha folk som tittar på deras filmer.
Nu verkar det dock som att SF mest stört sig på att de förlorar reklamintäkter och ur den aspekten kan jag hålla med om att det blir lite av ett parasitartat förhållande, likt allaannonser vs blocket.
Men deras huvudverksamhet är ju biografer, inte tjäna pengar på en hemsida som publicerar de tider filmer visas på.
Nu verkar de i.a.f. själva ha insett det, och det faktum att de blockerar djuplänkar tror jag inte jag eller någon annan tycker är fel på något sätt utan helt upp till dem.