|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Är ni säkra på det? När jag loggar in på Nordeas e-redovisning, där samtliga kontoutdrag/transaktioner till mitt plusgiro sparas i form av digitala verifikationer, så står det klart och tydligt att de sparas i tio år, men att jag måste skriva ut dem för att de ska vara giltiga. De ligger där som pdfér i mängder, men jag måste alltså skriva ut dem om jag vill använda dem som verifikation till min bokföring.
Nu kan det vara så att skatteverket inte godkänner att man sparar verifikationer just hos Nordeas e-redovisning. Men det är nog värt ett samtal till skatteverket för att kolla upp.
Vad gäller pärmar så har många större företag stora brandskyddade lagerlokaler där de sparar bokföringen. Jag såg någon bild på en sådan lokal på Irland. Det var enorma ytor med hyllor och pärmar i.
Jag har tyvärr ingen bra lösning. Men jag talade med skatteverket angående bokföring av försäljning med orderbekräftelser som verifikation. Enligt skatteverket var det ok att skriva ut en sammanfattning för varje dag. Jag skriver alltså ut en sammanställning för alla köp. Det som finns med för varje köp är ordernummer, kundens namn, köpbelopp och artikelnummer på beställda produkter. Det totala beloppet för dagens försäljning finns också att läsa och jag bokför sedan samtliga beställningar som en enda post i bokföringsprogrammet. Pappershögen med verifikationer för bokförda köp har alltså blivit ganska tunn, eftersom jag numera får plats med tio köp på ett a4-ark.
Som alltid så blir det inga raka svar på WN, utan bara en massa spekulationer. Men du kan ju ringa skatteverket och höra vad de själva föreslår wojt. Jag tycker nästan att det borde vara skatteverkets sak att tillhandahålla lagringsutrymme om de nu kräver att allt ska sparas i tio år.
|