Jag håller med om att det i princip kunde vara bra med en avgift som gör att nedladdning blir legal och artister kompenseras.
Dock finns det ett antal problem.
Det är en väldig god tanke att den skall vara ett tillval för de som faktiskt vill fildela, men hur skall man kontrollera det?
Jag är emot övervakning av nättrafiken, men det är möjligt att man få många att betala utan att man aktivt letar folk som fildelar utan att betala avgiften.
Jag tror att det är många som betalar TV-licens inte för att de fruktar pejlare, så det är möjligt att det skulle fungera.
Däremot är det en knepigare fråga hur man skall fördela pengarna.
Man kan ju inte övervaka och kolla vad faktiskt folk delar för filer, så förmodligen är tanken att de fördelas enligt det nuvarande systemet som man har då det gäller STIM avgifter som kommer in från källor som inte registrerar varje enskild låt med dem.
De pengarna fördelas baserat på radiotid eller enligt klubblistan, vilket gör att smalare artister inte får pengar för att deras musik spelas.
Det systemet är synnerligen orättvist, och skulle vara ännu orättvisare för fildelning än för t.ex. frisörer och klubbar.
För min egen del så övervägde jag att STIM registrera mig då de är skyldiga mig några tusen, men det innebär att STIM tar hand om rättigheter för offentliga framföranden för alla mina alster utan undantag.
Jag kan då inte själv bestämma att jag vill ha vissa låtar tillgängliga på min hemsida, utan det skulle kosta mig ett par tusen i månaden som går till Britney och kompani.
Jag kan alltså inte kräva att de betalar ut de pengar de har samlat in för min räkning utan att lämna över rätten att befoga över alla mina verk för all framtid.
Så för stora artister som redan tjänar mycket bra är STIM systemet väldigt fördelaktigt, men för mindre kända är det en riktig blåsning.
Vad jag skulle kunna tänka mig är om STIM grundligt reformerades och man skulle kunna ha mjukvara liknande last.fm/audioscrobbler som man uppmuntrar folk att använda för att se till att rätt artister får betalt.
Det i kombination med att systemet baseras på att man helt enkelt litar på att folk betalar avgiften och inte övervakar nättrafiken skulle kunna göra det det ett bra system.
Men jag tror att det blir svårt att få skivbolag att gå med på idéen även om det genomförs på det sätt som förmodligen är tänkt som skulle gynna de stora aktörerna.
Och vi kommer fortfarande ha problem med fildelning. Filmindustrin kanske skulle kunna tänka sig att gå med på systemet om det visar sig att det funkar för musikindustrin, men spel och mjukvara är helt otänkbart att kunna integrera i ett sådant system.