Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Har det inte att göra med luftcirkulationen då? Syrehalten lär väl inte vara lika i hela planet?
|
Varför skulle det skilja sig nämnvärt menar du? När man lyfter och landar blir det ju tryckskillnader mellan främre och bakre delarna så det kanske skulle påverka lite grann....
|
Jag hade också lite svårt att förstå det hela först när jag läste det men som Adestro säger har jag för mig att det hade med luftcirkulationen att göra. Att jag skrev obalans i mitt ursprungliga inlägg var alltså egentligen inte direkt relaterat till viktningen i planet, utan ex.vis obalans i luftcirkulationen. Försökte vara så generell som möjligt eftersom jag inte kommer ihåg detaljerna.
Jag har för mig att de utifrån statistik och mätvärden kunde peka ut en specifik plats i en specifik flygplanstyp, t.ex. plats 19E i en Boeing 747 (nu var det väl varken plats 19E eller en Boeing 747 dock), skulle innebära ökad risk för att man svimmade. Kan dock komma ihåg fel.
Dock har jag inte kvar någon referens till artikeln jag läste men skulle gärna vilja läsa den igen.