Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-07, 21:27 #29
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Jag tycker att du ska ringa Advokatsamfundet och se vad de säger (*ring* dem så du får ett svar)

Om de säger det jag tror nämligen att advokatens brev låter tveksamt (de kommer säkert att uttrycka sig försiktigt) och att du kan prova med en diciplinanmälan om du vill så kan du ringa upp advokaten och säga det. Då tror jag att dina chanser att få honom att backa ökar. Det är nog inte ovanligt att advokater som vill debitera timmar "eldar" på sina klienter, i dessa fall handlar det nog snarare om att "skrämma" advokaten än hans klient.

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/A..._advokatsed.pdf
Citat:
Förhållandet till motparten
37 §.
Advokat får inte genom otillbörlig påtryckning på motparten söka främja klientens sak.
Förbjudna åtgärder är i enlighet härmed bland annat:
1. otillbörlig anmälan till polis- eller åklagarmyndighet eller annan myndighet, så ock hot om sådan otillbörlig anmälan;
2. hot om skandalisering av motparten i press, radio eller tele-vision, samt
3. opåkallad hänvändelse till utomstående, såsom motpartens anhöriga eller eljest närstående, arbetsgivare, överordnade och ar-betskamrater eller organisation, som motparten tillhör, så ock hot om sådan opåkallad åtgärd.
Detta är vad åtminstone jag anser att han ägnar sig åt:
"otillbörlig anmälan till polis- eller åklagarmyndighet eller annan myndighet, så ock hot om sådan otillbörlig anmälan;"
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat