Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-07, 13:23 #35
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 7 2008, 12:20
Det är en sjuk inställning. Jag är inte nöjd med priser eller utbud så då får jag göra som jag vill. Varje enskild individ laddar inte ner musik för att de tänker "alla andra tycker nog det här är för dyrt att köpa". Man har råd att köpa en ny dator och åka till Thailand men en CD-skiva, näe, det är för dyrt.
Problemet är att det handlar inte om jag tycker att en skiva är värd 200kr eller inte.
Saken är den att det är samma ägare bakom skivbolag, distributörer och ofta även CD pressar och butiker.
På en såld skiva så är det alltså bara en liten del av intäkterna som kommer själva skivbolaget tillgodo, och de vill se till att de får in vinsten på alla delarna i kedjan.
Men jag som kund har ingen fördel av de andra länkarna, utan det är istället bara till nackdel för mig.
Jag måste ta mig till en butik, själv grabba CD'n till lämpligt format och gillar inte att det slösas resurser på tillverkning och transport av en plastbit som bara är skräp för mig i slutändan.
Om jag vill köpa musiken som nedladdning så vill de fortfarande ha betalt för distributions och tillverkningskostnader trots att de inte tillhandahåller den tjänsten längre.

Det känns som om man gick till en butik för att köpa en läsk och de vill 110kr för den med motivationen att de levererar den till dörren för en extrakostnad på 100kr.
Men jag vill hellre ha den där och nu och har inget behov av leverans, men butiksägaren kräver ändå att jag betalar för hemleverans för han äger transportfirman.
Självfallet får man inte glada kunder med den attityden, och det faktum att jag har råd med 110kr för en läsk känns inte speciellt relevant.
Det innebär inte att jag skulle snatta läsken från butiken personligen, men jag skulle inte bli förvånad om det skulle både minskad försäljning och ökade snatterier för en butik med den inställningen.

Då det gäller musik vägrar jag personligen att köpa den på CD eller som nedladdning till samma pris som CD, och antingen lyssnar jag på last.fm eller somafm och då det gäller skivor som jag verkligen gillar så kontaktar jag artisten och frågar om de har ett paypal konto så jag kan skicka dem en $10 som tack för bra musik.
Då jag gillar rätt smal musik så brukar det ofta funka och jag betalar hälften av vad skivan skulle kosta i butik och de får 10 gånger mer än vad de skulle fått om jag köpte skivan.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat