Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-06, 21:45 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
ställan - Jag sällar mig till den allmäna uppfattningen om att stå på dig.

Först så ger ett registrerat varumärke inte automatisk rätt till ett domännamn, utan de registreras enligt först till kvarn under .se

Vidare är det precis som du skriver så är deras registrerade varumärke är "hotel småland" - alltså inte liktydigt med din registrerade domän.

Det som jag ser som ytterligare till din fördel är att trots sitt "påstådda" varumärke så har de inte skyddat vare sig [hotellsmåland.se], [hotelsmåland.se] utan den adress som de registrerat sedan tidigare är just [hotelsmaland.se] som för övrigt skickar dig vidare till hotellkedjan som de tillhör: [bestwestern hotelsmaland .se]

Besöker man även denna sida [bestwestern hotelsmaland .se] så finns där även text och bild på att de marknadsför sig som sitt faktiska varumärke: "Hotel Småland".

Bolaget ifråga har dessutom verkat som hotell sedan 1984, men domänen har så långt jag kan se inte tidigare varit registrerad förrän du registrerade den i september -07 (23 år senare)

Om vi då har varumärkesbiten avklarad, så hävdar advokaten firmanamnsintrång, vilket inte heller helt stämmer med verkligheten. Vad jag kan hitta är de verksamma genom 3 olika bolag:

Aktiebolaget Hotell Smålandsrasta
Hotell Småland i Klevhult Aktiebolag
Smålandsrasta Aktiebolag

Som så många i detta forum känner till är PRV mycket strikta vad gäller att varumärkesskydda generella
ord utan säregen ändelse och ganska säkert är också anledningen till att ett av ovan bolag heter just "Hotell Småland i Klevhult Aktiebolag" (även om det är ett annat än innehavaren av det registrerade varumärket)

Vid en ATF kan en tvistlösare se på detta med andra ögon än vi gör här i tråden, men med årets enda ATF som referens får jag för mig att du sitter ganska säkert http://www.iis.se/docs/beslut_abbarena.pdf
Jag har den uppfattningen att detta "Generella ord"+"Landskap" bör stanna hos dig.

Jag håller däremot inte med Hubbert riktigt i detta precisa fall av den anledningen att vad jag förstår är det frågan om ett en guide över Hotell i Småland och inte frågan om hotellbokning.
Därmed ser åtminstone jag det mer närbeläget som en länkguide än att tassa in på hotellbokningsbiten. Förutsatt då att medverkande hotell inte betalar för att ligga där utan att den kommersiella biten som advokaten påtalat handlar om googleannonserna som visas.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat