Visa ett inlägg
Oläst 2004-08-18, 13:37 #1
monopros avatar
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem
monopros avatar

Reg.datum: May 2003
Kommer ni ihåg ICQs gamla hemsida? Plottrig, ogenomtänkt, Oöverblicklig .. men så fattade dom till slut vad design är. Jag har ofta undrat hur Aftonbladet och Expressens webbutvecklare tänker. Det finns vissa vedertagna regler som gäller för webbsidor. Enkelhet (bl. a) är a och o. se bara på hur Altavista gav upp deras Expressen-liknande layout och ändrade till en som är mer googleaktig. Ta dom största nyhetssajterna som CNN och BBC, man hittar det man letar efter några sekunder, men ack ... försök hitta nåt på aftonbladet.se.

Kan det vara så att det är Expressens ekonomiavdelning som designar webbsidorna? Eller är det så att det är riktigt genomtänkt och det är jag som missar poängen?

Jag tror att Expressens och Aftonbladets webbsidor fungerar inte som nyhetssajter i vanlig bemärkelse. Dom skall istället fungera som löpsedlar .. dvs. dom vill klämma så mycket information som möjligt på första sidan på vinst och förlust. Eller så är det så att dom försöker emulera den tryckta tidningen så mycket som möjligt och hoppas att folk skall falla för det som är familjär. I så fall använder dom en model som andra redan har testat och förkastat.

Till och med typsnittet retar mig. Men baken är delad. I vilket fall som helst så tror jag att de behöver anställa modernare webbutveckalare. I'm available.
monopro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat