Ämne: .NAME
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-05, 19:22 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by JonathanS@Feb 5 2008, 20:03
Det jag har sagt tidigare är att .mobi saknar en framtid, eftersom mobila enheter (mobiltelefoner, spelmaskiner) utvecklas och närmar sig den kapacitet som stationära enheter (datorer) har idag. Därmed försvinner behovet av en specifik toppdomän för mobila enheter. Jag ser dock fram emot dina uppdaterade snuffror om .mobi.
Men där skiljer sig vår syn på .mobi ganska rejält - för jag ser inte teknikutvecklingen av handhållet som någon motpol till behovet av en gemensam standard för mobilt internet, snarare tvärtom så ser jag att den skyndar på behovet av .mobi (eller annan standard som DOTm).

När större och större delar av dagens 1,3 miljarder internetanvändare börjar surfa trådlöst är behovet av tunna sidor (och en gemensam standard för att hitta dessa sidor) större. Inte pga av att maskinerna inte klarar av att besöka dem, utan att det inte kommer att finnas kapacitet (bandbreddsmässigt) för att att ladda hem 25 megs tunga nyhetssiter eller stora flashanimeringar. Min tro är att mobilt användande kommer att styras mycket till faktamässiga sökfunktioner mm - tunna informativa sidor som är snabba att ladda ner (mot den traditionella websidan). Innan året är slut har vi fler än 1,5 miljarder internetanvändare..

Så min uppfattning om .mobi är inte avhängd om tekniken i telefoner och handhållet springer ifrån eller inte, utan behovet av att behöva ha en naturlig TLD för tunnare mobila sidor. Sen om standarden blir xhtml, wap, .m, eller .mobi eller annat låter jag i nuläget vara osagt. Jag ser bara behovet..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat