Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 18:57
Skulle aldrig få för mig att använda .name som huvuddomän, det är egentligen inte det frågan handlar om utan det finns en annan tanke med just denna bit som jag inte vill avslöja för mycket kring i nuläget.
Tror någon att det finns en risk att TLDs där antalet registrerade domäner stadigt minskar slopas helt och hållet i framtiden? Att sitta på ett större antal .name eller .mobi skulle i så fall kunna vara ett kapital misstag.
Skulle nog sätta .info högre än .name ändå, tycker det poppar upp seriösa .info-domäner lite då och då medan jag inte sett röken av .name...
|
Nja visserligen har du rätt i att ju högre insatser, desto högre risker, men där skiljer sig inte detta från annan spekulativ marknad som aktier tex.
Jag tror ändå att du kan känna dig ganska trygg med att dessa två gTLDer inte kommer att stänga butiken.
.name har trots allt funnits sedan -00 och är trots allt inkomstbringande. Denna TLD är ju också exklusivt inriktad på individer.
.mobi har som bekant ett joint venture företag (mtld) bakom sig med investerare som Ericsson, Google, GSM Association, Hutchison (3), Microsoft, Nokia, Orascom Telecom, Samsung Electronics, Syniverse, T-Mobile, Telefonica Moviles, TIM, Visa and Vodafone. Och att dessa bamsingar skulle slänga in hatten ser jag som mindre sannolikt. Denna TLD är också inriktad på mobilt användande eller för att förtydliga: "siten
måste enligt regelverket kunna besökas från en mobil"
Nej om man ska huka sig för fallande TLDer, så bör man nog snarare hoppa undan för mindre ccTLDer som .me, .ps, .id mfl.
Och som med allting annat tartareandesire - tror du tillräckligt mycket på din idé så ska du inte backa för vad som "kan" hända om en massa år..
För övrigt är det en enorm ökningstakt på ca 200 miljoner nya internetanvändare sedan dec -06 till dagens datum dvs drygt ett år - så etablerade TLDer är nog här för att stanna...kan inte se något annat.