Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-05, 16:45 #96
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Mitt resonemang har som jag antydde inget med praktisk juridik att göra. Med stöld menade jag således inte stöld i juridisk mening... Bygger din diskussion på personangrepp så kan du ta det någon annanstans.
Nu gällde ditt resonemang en juridisk fråga om upphovsrätt och inte materiell äganderätt, men jag får be om ursäkt om jag missförstod vad du menade.

I vilken mening skulle stöld vara likställt med upphovsrättsbrott då?
Moraliskt så kan man ju knappast likställa det heller då konsekvenserna i praktiken inte är desamma, och de allra flesta anser att stöld är förkastligt men väldigt många kan dock tänka sig att fildela.
Jag anser det likställt i meningen att bägge verksamheterna bör vara, och i teorin också är, olagliga. Det var min enda poäng, vad straffet sedan ska bli det bryr jag mig mindre om.

Just ditt sista påstående är det absurda i det hela. Folk anser överlag att om du får din 10 000-kronorsdator stulen så ska förövaren självklart straffas men vad gör det om någon sprider din musik, som du ägnat hundratals timmars jobb åt att få fram, till tiotusentals personer?