Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Mitt resonemang har som jag antydde inget med praktisk juridik att göra. Med stöld menade jag således inte stöld i juridisk mening... Bygger din diskussion på personangrepp så kan du ta det någon annanstans.
|
Nu gällde ditt resonemang en juridisk fråga om upphovsrätt och inte materiell äganderätt, men jag får be om ursäkt om jag missförstod vad du menade.
I vilken mening skulle stöld vara likställt med upphovsrättsbrott då?
Moraliskt så kan man ju knappast likställa det heller då konsekvenserna i praktiken inte är desamma, och de allra flesta anser att stöld är förkastligt men väldigt många kan dock tänka sig att fildela.
|
Jag anser det likställt i meningen att bägge verksamheterna bör vara, och i teorin också är, olagliga. Det var min enda poäng, vad straffet sedan ska bli det bryr jag mig mindre om.
Just ditt sista påstående är det absurda i det hela. Folk anser överlag att om du får din 10 000-kronorsdator stulen så ska förövaren självklart straffas men vad gör det om någon sprider din musik, som du ägnat hundratals timmars jobb åt att få fram, till tiotusentals personer?