Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-03, 19:19 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 27 2008, 01:19
Här är en karta över BNP per Capita för den som är intresserad. Observera att den är från 2005. Sveriges höga skattetryck gör tyvärr att vi på sikt är chanslösa om vi vill hålla jämna steg med övriga världen. Vi är inte latare eller dummare än andra folk. Vi har bara ett väldigt föråldrat system och samhälle.
Om du jämför OECD-länderna och dess BNP ser du t ex att Japan med halva Sveriges skattetryck har rätt exakt samma BNP (PPP). Det är ett väldigt tydligt exempel, men i övrigt ser du inte mycket alls tills samband mellan de två om du inte väljer att räkna med runt hälften av länderna. Visst kan det finnas samband utan korrelation, men i och med nationalekonomins ovetenskap är den i stort omöjlig att påvisa isåfall.

Tittar på de europeiska länderna som du påstår att vi faller efter så är Finland det enda av länderna som har en högre BNP-ökning än Sverige.

Sen att BNP i sig skulle vara det viktigaste bland siffrorna är också högst diskuterbart. För min egen del ser jag HDI som ofantligt mer rättvisande siffra för att beskriva befolkningens allmänna välstånd.

Sitter för övrigt här och skäms för att jag inte kunde namnet på Indiens ledare så fick muntra upp mig lite på Youtbue med "Hu is the new leader of China", säkert sett det 5 gånger med någon månads mellanrum imellan utan att tröttna. För övrigt ligger det väl rätt mycket i både Hans Roslings och Fredrik Härens tydliga gliringar till hur oinformerade vi faktiskt är om stora delar av världen (Hans Roslings fråga om barnadödlighet fick jag faktiskt 4/5 på, mycket bättre än Härens 1/2 om ledarna :P).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat