Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 27 2008, 00:41
Einstein-skolor som dock fått allting om bakfoten angående att särskilja mellan dem 2 extrema polerna kunskap vs. kreativitet.
|
Nu vet jag inte hur dom här skolorna fungerar. Dom kanske lär ut kreativitet, fast sen finns det dom som är skeptiska till att det ger något eftersom ungarna är så små. Men i alla fall. Utbildning är big business i Kina.
Även om Sverige kanske håller på att halka efter ekonomiskt så måste jag säga att det trots allt är ett av dom vettigare länderna här på jorden. En arbetare i Sverige kan ha ett schysst liv med villa, bil, utlandssemestrar (även om det gnälls) i jämförelse med en snubbe med samma jobb i ett annat land. BNP är ett litet svårt begrepp. Vill helst inte jämföra oss med UAE, Singapore eller Taiwan. Visst Sverige skulle kunna vara bra mycket rikare om vi körde en tuff stil och tillät social utslagning för dom svaga, ingen omfördelning av skatter, gästarbetare som får komma och ta våra oönskade jobb för dåliga löner (fast acceptabla för dem), etc.
Jag tror nog USA kommer att vara kulturellt dominant ett bra tag till. Jag ser inget i ex. Kina som kan ta över. Ekonomiskt och militärt kommer dom att snart vara en stormakt. Tror dock man måste ha något som lockar kidsen, tonåringarna, typ som i USA med jazzen, rocken, Hip Hop, Hollywood, Sporten, Walt Disney, etc för att bli kulturellt dominant. Sen måste såklart denna kultur också vara knutet till det kommersiella för att få en ordentlig spridning och det är ju jänkarna bra på. Jag ser inte vad Kineserna skall kunna erbjuda en västerländsk tonåring. Kungfufilmer? Men det kanske växer fram något framöver.