Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 2 2008, 18:40
Det stämmer inte riktigt, studiokostnaderna är sällan lägre idag än tidigare utan man spenderar oftast längre tid i studion. Som ett lite mer poppigt exempel kan nämnas att Nightwishs senaste album blev den dyraste produktionen i finsk musikhistoria. Även dödsmetallband har idag betydligt högre studiobudgetar än tidigare. Du har givetvis rätt i att det går att få samma kvalitet som tidigare till ett lägre pris men standarden höjs och kraven höjs.
Du har även lite fel när det gäller vad som krävs. För att följa genre för jämförelsens skull - att vara bland de ledande dödsmetallbanden idag kräver betydligt mer än det gjorde tidigare. Det finns många gånger fler band och bandmedlemmarna är skickligare musiker än förr. Det finns flertalet dödsmetallmusiker som jobbar som musiklärare på de främsta skolorna i världen, t.ex. MIT och Kungliga Musikhögskolan.
Känner en hel del musiker. Just bland dödsmetallmusiker är det inte så många som kan leva på sin musik men de är betydligt fler idag och de blir fler och fler. Dark Tranquillity, Soilwork, In Flames och Hypocrisy är några mer kända svenska band som kunnat leva på musiken ett bra tag nu.
|
Jag kan garantera dig att produktionskostnader i överlag lägre idag.
Visst kan man spendera hur mycket som helst om man bara vill, men det är möjligt att spela in med riktigt hög kvalitet för en struntsumma idag och det är inte ovanligt att man hör musik som är producerad i små studios som kostar under miljonen på radio och TV idag, något som var otänkbart för 20 år sedan då ett professionellt mixerbord bara det kostade många gånger mer än så.
Jag har själv jobbat med producenter som normalt jobbar i exklusiva studios men som nuförtiden även gör en hel del av jobbet hemma med utrustning som kostar under 100000 istället för att spendera mycket dyrbar studiotid.
Jag känner även band som fått förskott för att bygga en egen studio för så de har tid att skapa fritt utan att studiokostnader blir för höga.
Musikproduktion är helt enkelt kraftigt effektiviserad idag och man kan dra ner kostnader en hel del utan att man behöver offra kvalitet om man bara vill.
Sedan vet jag inte om man kan följa en enstaka genre "för jämförelsens skull". Genres blommar upp och dör ut och de kan inte betraktas enskilt som indikation på hur musikindustrin överlag mår.
Men visst, du har nog en poäng med att det finns fler musiker idag. Då det har blivit billigare och lättare och komma igång och faktiskt spela in och få ut skivor så har det blivit fler utövare.
Men det har ju inte med fildelning att göra och jag tror att fildelning kommer snarare göra det möjligt för fler att nå ut med sin musik, men självfallet kommer det inte bli så att speciellt många kan försörja sig på musiken.