Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-02, 17:30 #24
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Jag skulle nog säga att [i] för detta är det mest riktiga (om man nu skall vara strikt sematisk - även om jag personligen inte ser något fel i att använda elementen i och b ibland). Om du inte vill lägga någon vikt alls vid namnen så kan du använda span (men jag tycker nog att det är rimligt att understrycka att det handlar om något så speciellt som namn med exempelvis em).
em? Nej, varför det? [i] lägger ju vikt vid innehållet, på samma sätt som [b] gör.

Citat:
Originally posted by -martine@Feb 2 2008, 15:08
Du kan gärna använda b om du tycker de är bättre - men det ändrar inte det faktum att b, i och u är visuella element och span, em och strong är semantiska. Det var bara det jag ville säga.
Nej, span är inte ett semantiskt element lika lite som b, i eller u är det. Men i alla fall, om man inte vill lägga vikt vid ett visst ord eller namn men samtidigt ha det i fetstil, varför inte använda det visuella element [b] då? Det är ju det det är till för!

Citat:
Ursprungligen postat av martine
(Säg att du fick för dig att visa namn och plattor med lutande text istället - då skulle du antingen 1. behöva byta ut alla b mot i eller 2. sätta css på b som tar bort fetstil och lägger till lutning, vilket skulle verka märkligt det går rakt emot betydelsen för b och istället motsvarar utseende på i. Det är för att slippa konflikter av det här slaget som man alltmer går över till sematisk gestaltning.
Optimalt vore förstås om man på bästa xml-maner kunde binda elementen ännu mer till innehållet med t.ex. <artist> och <album> och sedan formge dessa med css.)
Nja, [b] har ju ingen betydelse. Eller tänker jag för mycket nu? Det har en betydelse i att b är kort för bold men inget mer än så. Semantiskt sett har det ingen som helst betydelse för dokumentet. Jag håller med om att det kanske skulle vara lite förvirrande att gå in och ändra i ett dokument där [b] renderas som kursiv text , och därför kan jag hålla med om att <span class="artist"> kanske skulle vara vettigare. Fast på ett sätt, är det inte lite samma sak att styla en rubrik att se ut som vanlig text i den mån att elementet inte behöver se ut som det gör utan stilregler applicerade? Slår man av CSS:n i webbläsaren har man ju fortfarande en bra struktur på innehållet och det är ju det som är det viktiga, att elementen beskriver innehållet så gott det går. <span> vs [b] är egentligen bara en liten petitess.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat