Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-02, 17:16 #65
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 2 2008, 17:58
Det kostar betydligt mer att spela in och marknadsföra en skiva idag jämfört med vad det gjorde för 20 år sedan och priserna blir också därefter. Det krävs betydligt mer av en musiker eller ett band nu än då. Dessutom får folk inom branschen hyfsad betalning idag för sitt arbete vilket ofta inte var fallet tidigare...

Det är ändå ganska många som kan leva på sin musik numera, allt från dansband till dödsmetallband.
Tvärtom går det idag att spela in med proffsig kvalitet för en bråkdel av vad det kostade för 20 år sedan.

Och jag vet inte hur man kan tycka att det krävs mer av en artist om man tittar på vilken typ av musik som säljs mest av idag.
Jag skulle nog tycka att det borde vara lättare att konkurrera med pojkband och Britney än Beatles, Led Zeppelin och Pink Floyd eller för den delen Michael Jackson och Madonna också.

Jag vet inte hur många musiker du känner, men de som får hyffsad betalning för sitt arbete är fortfarande väldigt få, även om man ser till de som har kontrakt med någon av de stora skivbolagen.
Jag skulle tippa på att det är långt under 1% av alla dödsmetallband som faktiskt kan leva på sin musik, och de klarar sig inte tack vare skivförsäljningsintäkter.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat