Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
blixtsystem, om någon kopierar det jag tjänar pengar på och indirekt tar min marknad ifrån mig så blir jag upprörd. Varför skulle inte detta faktum gälla filmstudios, musikproducenter och artister likväl som det gäller för dig och mig? Det är däri hyckleriet ligger. Självklart kan man provsmaka och sampla lite. Argumentet att likställa piratkopiering med stöld eller bortfallen inkomst är också löjligt. 5-10% av piratkopieringen kanske går att tillgodoräkna som vinstbortfall maximalt.
I fallet the pirate bay är det ju extra graverande eftersom de bryter mot den underförstådda hederskodexen om att inte tjäna pengar på piratkopierat material som de flesta "riktiga" pirater lever efter. Som vi alla vet så är bittorrent-pirater bara fattiga tattare som lever som parasiter på den riktiga scenen. Nu känns det ju nästan som att det är det rättegången kommer gälla mer än huruvida att köra en bittorrent-tracker är olagligt eller ej (personligen tycker jag inte det är det). Däremot tycker jag inte det är okey att personerna bakom tpb tjänar stora pengar på piratkopiering(om det nu är sant) samtidigt som de blir idoliserade av landets fjortisar och efterblivna.
|