Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-01, 09:13 #20
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 31 2008, 20:01
Google kan nog anses vara det mäktigaste företaget i världen. De skulle t ex kunna avgöra ett amerikanskt presidentval genom att manipulera sökresultaten till någon kandidats fördel.

Att de vill få tips om länkhandlare tycker jag däremot inte är så farligt. Det är ju inte förbjudet att köpa och sälja länkar. Allt som händer är att Google inte räknar in den köpta länken när de försöker avgöra vilken sida som ska ranka bäst. Och som jag sade tidigare så handlar det här mer om skrämsel än ett verkligt initiativ. De har inte resurser att följa upp alla anmälningar.

Dock så tror jag att seo-branschen kommer att få sig en rejäl smäll framöver. Vissa företag har byggt upp enorm länkkraft och har stor påverkan på Googles serps. Det ligger så klart i Googles intresse att om möjligt eliminera de här länknätverk. Men här i Sverige så kommer både stora och fula fiskar att kunna simma ganska ostört. Lilla Sverige är för litet för att dra åt sig drakens uppmärksamhet.
Att Google har resurser om de nu vill prioritera detta råder det knappast någon tvivel om.
Att de dessutom skulle vinna på att fullfölja detta är ju i mitt tycke solklart.

Om de får lättare att leverera relevanta sökresultat så är det nog att betrakta som en bonus i sammanhanget för Google, det de vill så som jag tror är....

Skapa osäkerhet i SEO branschen så att den osäkerheten når slutkunderna, om det blir svårare att manipulera ordinarie träfflistan så kommer fler att börja fördela pengarna till Adwords och då får de ju inte bara mer pengar via fler kunder utan klickpriserna ökar ju också då det blir mer konkurrens på sökorden.

För lilla Sverige så skulle det nog räcka med 1 person som följer upp detta med anmälningar mm, ni vet ju vad en person kostar men om Google via denna person skulle öka Adwords omsättning på Sverige med 1 - 5 % på sikt så förstår ni att det skulle vara en grymt bra affär för dem.

Det är inte förbjudet enligt Svensk lag att köpa/sälja länkar, men enligt Google så är det en överträdelse och det var ju det som var nyheten.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat