Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 31 2008, 17:56
Det här med piratkopiering är verkligen inte lätt. Om någon av mina konkurrenter stjäl text, bilder eller kod från mina webbsidor så skriker jag högt. Samtidigt så kan jag inte med gott samvete hävda att jag aldrig har sett en piratkopierad film.
Slutsatsen man får dra är alltså att det är ok att stjäla, så länge ingen stjäl ifrån mig. Dubbelmoralen är ganska uppenbar.
Om man kan jämföra The Piratebay med t ex Posten, HP, eller ett elbolag är ju precis det som en domstol nu ska ta ställning till. Kan åklagaren bevisa att The Piratebay skapades för att underlätta fildelning av upphovsrättskyddat material, så är de snarare att jämföra med en kurirfirma som skapades för att smuggla knark. Det är alltså uppsåtet som blir avgörande.
Jag hoppas att killarna bakom tpb blir friade. Men innerst inne så tycker jag nog inte att piratkopiering är ok.
|
Det är som du skriver det är en väldigt väldigt svår fråga samt att det finns mycket av dubbelmoralen inblandat.
Skulle någon stjäla ( kopiera rakt av ) desgin och text så skulle jag bli grovt förbannad och självklart gå till motattack

Nu kommer dubbelmoralen in: Jag anser att en film ska få kunna spridas fritt.
Företaget bakom filmen säljer endå världen över i flera miljoner exemplar, det säljs till tv, biografer, det sälj i dvd, på internet och till företag.
Man tjänar även pengar genom tryckprodukter med mycket mera.
Så ekonomisk förlust blir det absolut inte.
Men det blir en ekonomisk förlust för en fattig student som har film som sin största hobby.
Låt säga att han tittar på 10 filmer/vecka det är en summa av närmare 2000 sek inkl frakt.
Att köpa serier i boxar är svinigt dyrt ( jag har själv köpt alla sopranos, prison break, lost och my name is earl, de som finns att köpa ) och det är väldigt mycket pengar.
Jag tror att om man skulle sänka kostnaderna så tror jag folk skulle köpa mer.
TV visar i stort sett bara skit och det tar tid till dagens film kommer ut på TV.
Utan fildelning skulle inte heller filmer, musik och allt vad det kan vara få sig ett så stort namn.
Man hittar mycket nytt genom att sitta och bläddra på torrent sajter.
Jag hoppas männen bakom tpb inte åtalas och att allting fortsätter som det har gjort innan.
Ett flertal musiker och skådespelare är för fildelning, dom ser man inte i media utan bara häxan carola och alla andra muppar som magnus uggla.
Citat från Timbuktu ( tror det var ett reportage i uppdrag granskning )
Citat:
När jag har skapat en ny singel eller album så lägger jag upp dem så att folk kan ladda hem musiken, Varför gör du det? svar: varför inte? Jag gör mitt namn starkare / kändare och flera som inte lyssnat till min musik får chansen att göra det, gillar dom musiken köper dom förhoppningsvis ett album.
|
Nu var det inte så ordagrant, men väldigt likt för jag minns inte exakt vad han sa.