Citat:
Originally posted by horselover@Jan 31 2008, 20:37
Tack för alla bra svar, ungefär som jag tänkte, tänker ni...
Jag är ensam, grön, väldigt snäll och älskar att jobba med web men som sagt man kan ju inte idka välgörenhet.
|
Glöm inte att lägga in tid för både eget test och framförallt kundens test. Det måste, måste, måste, måste, måste, måste stå i avtalet att kunden förbinder sig att testa det du levererat vid en viss given tidpunkt av projektet. Är det ett litet projekt så är det kanske en person max 2 dagar, i ett större projekt kan det vara två veckor och en mängd personer med testscenarion inblandade men principen är att det är endast de fel som framkommer i kundens testande som du ska fixa. Avsätt därför tid redan när du räknar på det hela för buggfix och ändringar. När kunden testar igen ska h*n endast testa de tidigare inrapporterade felen. När omtestet är klart och felen fixade är du klar. Är det fastpris ska du inte behöva hamna i utdragna gratissupportåtaganeden.