|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag skulle vilja se en förändring i lagstiftningen vad gäller piratkopiering för hemmabruk (typ film och musik). Det är uppenbart att det inte är ok att stjäla. Samtidigt så är det uppenbart att hela svenska folket ägnar sig åt den här typen av stöld. Därför skulle jag vilja jämföra brottet med t ex fortkörning eller felparkering. Straffet borde vara böter och upphovsrättsmannen borde ha möjlighet att jaga människor som begår överträdelser (d vs spåra IP-nummer). Precis på samma sätt som parkeringsbolagen har rätt att skriva upp bilens registreringsnummer för att sedan skicka en bot till bilens ägare. Det rör sig alltså inte om ett brott, utan om att upphovsrättsmannen har rätt att skicka böter till fildelaren. Fungerar det för parkeringsbolagen så borde det fungera för filmbolagen.
Jag begriper inte varför det här med IP-nummer ska vara så känsligt. Vi har redan registreringsnummer till våra bilar och det fungerar utmärkt. Borde man inte kunna hantera IP-nummer på exakt samma sätt?
Som det är nu så känns det helt upp och ner. Lagen säger att fildelning är olagligt. Men ingen anser det vara ett brott. Nästan ingen åker dit för det. Men när någon väl åker dit blir det polisrazzior, blåljus, medieuppbåd och allmän kalabalik. Det är lite märkligt att rättsväsendet antingen ignorera piratkopieringen helt, eller så rullar de fram det stora artilleriet.
|