Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
Tycker detta kan vara rätt knepigt ibland.
Tidigare hoppade jag in för företag som hade stora projekt med projektledare som förhandlade med kunden, och visst är det skönt att ha en tydlig spec att jobba mot.
Nu kör jag mest projekt på egen hand och förhandlar alltid med kunden själv.
Det är sällan kunder är bra på att ta fram en tydlig kravspec själva, och det är ofta mycket jobb att plocka fram en i samråd med kunden.
Efter ett tag insåg jag att jag spenderade för mycket tid på att se till att specen blev riktigt tydlig. Gäller det små jobb kände jag att det inte blev ekonomiskt hållbart.
Att spendera en dag på en spec för ett jobb som kan göras på en 5-6 dagar utan att vara säker på om det blir en överenskommelse är ju inte kanske så smart.
Så om det är ett mindre projekt brukar jag nu vara lite mindre grundlig med specen. Ibland får jag göra lite eftergifter då det inte är klart vad kunden skall förvänta sig, men över det hela taget så spar jag in tid på det ändå och gör att kunden känner att man gjort lite extra.
Självfallet så i en idealisk värld har man en så tydlig spec som möjligt, inte bara för att se till att kunden och du är överrens, men det är också ett bra sätt att tänka igenom olika aspekter på arbetet vilket gör att det flyter på bättre.
Men som med det mesta är det i verkligheten en balansgång, framför allt om man har ett litet företag utan dedikerade projektledare.
|