Citat:
Originally posted by picxx@Jan 31 2008, 01:02
IMO bør klikkprisen ligge på 5-6 .- uavhengig om dette genererer salg til 100.000 eller et aff.salg på 5.-
Det er et presset marked, og selvsagt vil pressede nisjer stige i pris, men å overprise seg har ikke gjort noen godt enda.
|
Marknadsekonomi = pris som en kund är villig att betala för en tjänst och tillgången styrs av efterfrågan.
Planekonomi = Samma pris för alla och begränsad tillgång.
Finns inget som säger att man skall ta X antal kronor för ett klick. Man skall ta så mycket betalt som kunderna är villiga att betala för att uppnå resultat. Har jag 1000 besökare men alla är mångmiljonärer så är varje klick betydligt mer värd på den sidan om jag säljer kapitalvaror än 10 klick från en blogg om kläder.
Studentis köper klick via adsense för mellan 20 öre till 2 kronor, på ett annonsnätverk betalar vi 30 öre per klick och 20 kronor per medlem och när vi köper reklam i tidningar kan vi betala 200 000 kronor som inte ens genererar besökare till sajterna utan bara syftar till att informera potentiella kunder om att vi existerar.
Vad vi betalar för reklam styrs alltså av syftet och önskat resultat inte av antalet klick. Den som köper klick har missförstått vad mediebranschen handlar om.
Rätta mig gärna om jag har fel...