Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 30 2008, 23:33
Visst kan man anmäla, men Google gör inga större ansträngningar för att granska eller följa upp anmälningarna. Google har länge haft en funktion där man kan anmäla abuse och spam, men det räcker inte med ett fåtal anmälningar för att de ska reagera och vidtaga åtgärder (även om överträdelsen är uppenbar). Jag skulle gissa på att det måste inkomma hundratals anmälningar mot en sida innan Google ens överväger att titta på det.
Det är med andra ord frågan om tomma hot mot folk som köper och säljer länkar. Om webmasters känner sig övervakade så kanske en del låter bli att köpa och sälja.
Googles algoritmer för att avslöja köpta länkar fungerar förövrigt fruktansvärt dåligt. I alla fall på den svenska delen av Google.
|
Men vågar man chansa på det ?
Jag menar att det finns ju företag som säljer inlänkar dyrt och om det nu till skillnad från tidigare tas på allvar från Google så skulle det ju bli bra surt om man förutom att man tappade pengar även tappade placeringar på Google.
Jag tror dock att det är dem som har inlänkar från SEO företagen som har många kunder som ligger mest illa till i så fall för Google ser lättare då att det är frågan om just onaturliga inlänkar.
Sen tror jag nog att Google lägger mer resurser på detta framöver då de givetvis vill att alla ska köpa Adwords som de tjänar mest pengar på och då är det ju med andra ord lönsamt att sätta folk på detta så att det skapas en osäkerhet på marknaden kring SEO.
Fast jag tror att om nu detta slår igenom så lär det ju jämna ut branschen så tillvida att de SEO företag som inte har sattsat mest på att bygga stora länknätverk som alla deras kunder kan få ta del av tjänar mest på om relevansen ökar.
Med det menar jag On Page optimering samt gå igenom kundens naturliga och relevanta samarbetspartners, leverantörer och skapa ett länknätverk mellan dem.