Ämne: SQL joins
Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-30, 13:08 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag vet mycket väl att den inte ser rolig ut men det hör till ett ännu inte fullt ut lanserat kommersiellt projekt som jag inte kan lämna ut några uppgifter om. Tabellerna har självklart andra namn i verkligheten...

Kan göra ett nytt försök att förklara närmare. ID är vanliga autoincrement-id:n och övriga kolumner med namnet ID i sig hänvisningar till andra tabeller men det är väl ingen överraskning...

Detta är det jag "vill göra" men jag får fortfarande inte ut qa-värden som saknas i a:

select qa.aText, a.aID, count(a.ID) as nA from a left outer join qa on a.aID = qa.ID where a.sO = (select ID from sO where sID = 'xx' and status = '2' order by ID desc limit 1) and a.sC = '0' and a.uID in (select uID from sp where sID = 'xx' and status <> '66') group by a.aID

Vad som står efter where är egentligen irrelevant, det är en massa urval som måste göras på a. Problemet är hur en join ska kombineras med detta urval, om det nu ens är möjligt. Urvalet ställer till det och gör att den trots joinen plockar bort alla värden som inte finns i a-tabellen.