Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-27, 18:19 #30
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 27 2008, 15:48
Av alla 10-15 tals medlemskap jag har haft i skolföreningar, fack, compiq kontant och sådant så får jag bara USERNAME i klartext hem via posten i värsta fall. Studentkortet eller Mecenat som kör med både USERNAME och PASSWORD i klartext hem i brevlådan är det enda fallet.
Nu säger jag inte att det är bra att ovan hantering sker, men det finns betydligt fler som hanterar det på det viset. T.ex. fram till för inte speciellt länge sedan var enda sättet att få ett nytt lösenord till CSN att beställa en ny kod som kom med posten.
Likaså när man beställer ett nytt bankkort kommer kort och kod (visserligen i separata försändelser) men likväl med posten.
Har fler exempel men vill bara få fram poängen att Mecenat långt ifrån är ensamma om denna typen av hantering, dock är det fler och fler som går över till t.ex. mejl eller sms - vilket i viss mån är säkrare, men samtidigt kankse inte. Folk blir av med mobiler och får epostkonton hackade dem också. Mao helt omöjligt att alltid vara totalt säker, men visst bör man eftersträva ett så högt säkerhetstänkande som möjligt, följa utvecklingen och inte stanna av nöjd.
Dock är det minst lika viktigt att man eftersträvar att få bukt med brottsligheten i sig och kan stoppa problemen i den änden.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat