|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag vill inte ge mig in i några konspirationsteorier om b-sortering hos Netonnet. Men jag vet att t ex Dell säljer märkesvaror som skiljer sig något från originalutförandet. Oftast är det moderkorten som är specialtillverkade just för Dell. De har på det stora hela ofta sämre prestanda än motsvarande kort ute i handeln, men de håller inte nödvändigtvis sämre kvalité. Produktnumret brukar även få en extra siffra eller bokstav som visar att det är just en Dell-serie.
Jag har väldigt svårt att tro att t ex Sony skulle sälja b-produkter under samma varumärke. Däremot har Netonnet sina egna lågprismärken. Ett exempel är DVD-spelarna Centrum Gemini. Nu minns jag inte vilken tillverkare som gör dem. Men det är i alla fall b-sortering under eget namn endast för försäljning hos Netonnet. De klarar av att spela alla format som finns och ser på pappret väldigt lovande ut. Men de går sönder mest hela tiden.
Ska man jämföra produkter och priser måste man vara säker på att det är exakt samma produkt som man jämför. En enda liten siffra eller bokstav i ett längre produktnummer kan göra hela skillnaden, även om produkterna i övrigt har identiska namn. Tyvärr så är inte ens återförsäljarna alltid medvetna om vilken modell och upplaga som det är de säljer. Särskilt frustrerande blir det när man ska köpa en lcd-skärm där kvalitén på exakt samma produkt kan variera avsevärt mellan två exemplar. Ofta beroende på i vilken fabrik de är tillverkade.
Edit: Nu slog det mig att samtliga tre produkter som jag köpt via Netonnet alla har gått sönder inom ett halvår. Det är två dvd-spelar (lågpris) och en skrivare OKI C3200. Den trasiga skrivaren har varit upphov till många svordomar kan jag lova.
|