Det krävs inte speciellt mkt självkontroll att svara på en fråga med hyffs. Men å andra sidan krävs det inte mycket tid och energi att ta reda på de flesta svar själv med hjälp av google och wn's egna sökfunktion.
Man ska alltid som trådskapare ha lagt lite tid på att själv försöka ta reda på svaret, och om man inte lyckas kan man ställa sin fråga så korrekt och pedagogiskt som möjligt så att man som läsare, lättare kan hjälpa till.
Vart vill jag komma?
Jo, om man vet sig sitta inne med svaret på en fråga, då är det väl mer tillfredsställande att dela med sig så att trådskaparen och andra kan ta del av svaret. Detta hälper även att förebygga att frågan återkommer.
Man kan sedan i slutet av sitt svar skriva exempelvis
"Nästa gång du startar en tråd, ta en titt runt om i forumet, eller sök lite på google. Det finns massor med trådar och information om detta".
Om frågan är mindre "intelligent" utformad, eller helt enkelt orelevant, krävs det inte heller mycket energi att svara med hyfs och respekt för trådskaparen.
Eftersom WN är ett relativt öppet forum som välkommnar de flesta (vilket jag förövrigt tycker är bra), måste man förvänta sig att det även kommer frågor som tidigare ställts, "dumma" frågor, orelevanta frågor.
Avslutar med att säga följande:
Alla på wn borde bidra till en trivsam miljö och behandla andra så som du själv önskar bli behandlad.
Edit* Vem blir den första att kritisera mig?