Nu är det dock mycket "trycka" information, lära sig innantill och inte ifrågasätta auktoriteter i dessa länder och liten kunskapstillämpning, kritiskt tänkande, kreativitet, etc. Nu kommer väl det att ändras vad det lider. När jag pluggade i Singapore för ca 10 år sedan hade de inlett en reformation av skolsystemet där de försökte få bukt med att studenterna bara lärde sig innantill. Till de flesta tentor fick man ta med sig så många böcker man kunde bära..Det var s.k "open book exams". En lärare i International Business berättade att studenter kunde lära sig en bok på 1000 sidor utantill. Så som svar på en tentafråga kunde de ordagrant skriva ner 3-4 sidor från läroboken som ringade in det rätta svaret.
Att det sitter många och pluggar på bibliotek i Kina kan ju bero på att det är många studenter i förhållande till bibliotek. Att det är svårt att få lugn och ro hemma (i en 1-rummare) eller i studentrummet som du delar med 5 andra snubbar. I Singapore var biblioteken alltid fulla, men många studenter gick dit för att det fanns aircon och var svalt och skönt. När jag var där så sov de mest.
Men, visst. Oftast ser jag ingen anledning att anställa en svensk och jag förstår inte alltid lönerna till xpats. De skall ha 100000 i månaden (efter skatt). Lägenhet med hyra på 50000 i månaden, fria hemresor, försäkringar. Ungarna i Internationell skola som går på 200000 per termin, etc. Hade det varit mitt företag hade jag självklart anställt en lokalanställd och gett mig själv en högre lön
Sen tror jag inte alltid att asiater, eller han tog exemplet lankeser har bättre kunskaper än oss. Visst i många asiatiska länder har de kunskaper om västerländska filmer och artister, sportstjärnor etc, men det beror oftast på en dominerande kultur. Jag tänkte främst på USA. Svenskar har också bra koll på Amerikansk kultur, amerikansk musik, film, etc. Jag tror inte exempelvis kineser i allmänhet har någon vidare koll på Sverige. Vi är ett litet obetydligt land för många och vi har ofta bättre koll på andra än vad dom har på oss.