|
Flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2004
|
|
Flitig postare
Reg.datum: May 2004
|
ABsolut inte. För det första, det finns inget linjärt matematiskt samband mellan placering och besökartal. Dvs, sajten på plats 1 kan ju ha 4000 ggr mer besökare än sajt nr 2 osv... Men det första du ska ta hänsyn till när du läser Alexas stats är att det inte är vidare pålitligt. Alexas ranking baseras på besökare som har Alexas toolbar installerad i sin browser. Börja med att ställa dig själv den frågan. Är svaret nej så kan du anta att fler än dig inte har det. Dvs statistiken mäter inte alla besökare på din sajt utan alla som besöker din sajt med Alexas toolbar installerad i sin browser. Mitt tips till dig är att använda Alexas ranking som en indikation. Dvs har en sajt placering 5 000 000 och en annan 26 000 så kan du trots den statistiska osäkerheten nog dra slusatsten att sajt två har betydligt mer besökare. Men som sagt, dra inte mer slutsatser än så.
Jag märkte t.ex. själv att när jag installerade Alexas toolbar så åkte en av mina sajter upp några 100 000 placeringnar direkt. Det kan tyda på att alexas toolbar inte mäter "unika besökare".
|