Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Precis som på så många andra områden börjar, eller har redan, Google en marknadsledande ställning som de gång efter annan, i mina ögon, missbrukar. Problemet är att du som kund hos dem är i princip maktlös. De har sin avtal baserade på, och du går med på det, den lagstiftning som finns i USA.
Du måste således klaga till USA:s rättsväsende, eller i vilket fall ett ickesvenskt sådant, om du inte är nöjd med hur du behandlas. Av erfarenhet kan jag säga att det, om ingenting annant, är ruggigt tidsödande.
Googles godtycklighet kommer vi för en lång tid framöver vara utlämnade till. Att, utan reell möjlighet till rättelse, råka ut för att Google plötsligt håller inne dina intjänade pengar måste kännas obehagligt, precis som de inte heller vill medverka till att utreda sina åtgärder. Precis lika roligt som när de löper amok i andra änden och debiterar mer än avtalet för Google Adwords, man är helt maktlös, förutom att man kan avsluta sin annonsering för att slippa felen i framtiden.
Personligen ser jag ju ett avsevärt större behov för EU:s myndigheter att granska Google och deras förehavanden än till exempel Microsofts.