Om vi säger som såhär..
Jag och en god vän "provade" en sak.. ..
Vi lade upp en domän där alla requests till
www.doman.se/ORD.html mod_rewritades till index.php?q=ORD och skapade en dynamisk sida som "såg" ut att handla om ämnet.. inget spam mer än att vi hade ett par meningar i stil med "Köp ORD billigt här", rubriker och alt/title-taggar. (Ja okeydå, det var spam).
Hursomhelst, om du lägger en adsense-annons på en sådan sida, så kommer du att få relevant reklam. Och med "rätt" ord som ger mycket pengar / klick (tex: "antivirus" :-) ) så drog man in ~halv dollar per klick
Nu undrar ni varför i h-e man gör såhär? För det finns ju ingen chans att våran orelevanta sida kommer att komma högt upp i rankingen... jodå..
Jag vet inte exakt hur det är det funkar, men om du köper massa nyckelord som har med antivirus att göra, inkl ordet "antivirus", tvingar ned adwords till max 0.05 per köpt besökare så kommer din annons ÄNDÅ att visas då och då. Och med en marknad == hela världen .. kan det bli många klick.
Google rekommenderade oss en budget på nästan 1000 dollar om dagen för att kunna maxa våran kampanj.
Så. Resultatet blir = du köper billigt och säljer dyrt. Instant cash. Vi hade CTR på 50-70% beroende på ord, "antivirus" hade vi kanske 60% på. Tyvärr varken hann vi eller kunde tjäna pengar. Delvis på ett par misstag ifrån våran sida och delvis på att google stängde ner adsense på våran site efter en månad. Men det är fullt möjligt att tjäna pengar på detta sätt. Gick ett par hundra back..
Vart vill jag komma mer än att jag har tråkigt och skriver massa skit? Jo, google tar inte särskilt mycket i provision. Men jag håller med dig Bengt, det vore trevligt att veta hur mycket dom tog.. och att få reda på saker och ting när dom höjer den..
Edit: Moraliskt försvar.
Vem förlorar på den här typen utav beteende? Annonsörerna VILL betala för att få besökare, visst vi trissar upp priserna lite, men dom får juh ändå det dom vill ha. Google tjänar provision. Vi tjänar pengar på det. Besökaren är helt fri att trycka back, sure det är lite irriterande att behöva se reklam men eftersom folk faktiskt sökte efter det och klickade på en banner i första läget tror jag att dom kan ta det :-)