Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
|
Nu drar du alla SEO företag över en kam Spindel. Jag kan till viss del förstå din bild av hur SEO företag jobbar och vilka metoder de använder sig av. Det är den gängse bilden i media. Men den stämmer inte på långa väger med alla aktörer.
De som endast arbetar med länkfarmar eller andra former av "hyrlänkar" lämnar nästan alltid en viss garanti (top 10 på x antal ord eller liknande), eller så tar de bara betalt när de har uppnått ett visst resultat.
Andra aktörer tar bara betalt baserat på mätbara avslut. Alltså på samma sätt som affiliate.
Sedan finns det en hel del "frilansare" eller enmansföretag som kan hjälpa dig med hela din Internetstrategi. Då även till viss del grundläggande SEO arbete. Det vi ska ha i åtanke är att det finns massvis med företag därute som knappt ens klarar av att ratta ett enkelt CMS, än mindra kan optimera on-page.
Jag håller med om att man borde kunna kräva att de som levererar en webbplats eller ett CMS borde kunna bygga den efter xhtml och css standard, och därigenom kan du som webbplatsägare fokusera på att lägga in rätt innehåll, och inte oroa dig för om sökmotorerna över huvud taget hittar runt på webbplatsen.
I framtiden tror jag att vi kommer att se allt fler som levererar en mer strategisk tjänst där man binder samman den traditionella marknadsföringen med SEO arbetet. Eller om vi ens kommer att kalla det för SEO.
Det jag menar är till exempel att när man ska genomföra ett event, bjuder man in de mest framstående bloggarna på området med en särkild VIP inbjudan. Och förhoppningsvis skriver de på sina bloggar om vad de varit med om, och kanske länkar de till och med till din webbplats. Sedan sprider sig ditt budskap via "word of blogs"
Då handlar det bland annat om att se till att man benämner eventet på ett smart SEO-vis, så att länkarna som man kan förmoda innehåller namnet på eventet ger en effekt på webbplatsens ranking på viktiga sökord.
Så jag tycker inte att ni ska följa Spindels råd att inte anlita en SEO. Gör för all del det, men se till att vara pålästa innan ni gör det. Så ni vet vilka krav ni kan ställa, vilka resultat ni kan förvänta er och framförallt, hur ni ska följa upp resultatet av investeringen.
Just my 5 cents.
|