Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.
Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.
Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.
|
Hmm... Det enda jag kan hålla med om är att det kanske kan vara bra med en SEO-redaktör (hörde att BBC(?) hade anlitat en SEO-redaktör som ser till så att bla. rubriker är skriva på ett sådant sätt som folk söker efter). Däremot anser jag att SEO-optimering, alltså själva grunden för webbsidan, bör redan vara SEO-vänlig då en webbutvecklare bör veta hur man gör en sida användarvänlig. Användarvänlig = SEO-vänlig.
Citat:
Originally posted by -FredrikMH@Jan 16 2008, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
1) Bett webbdesignern designa enligt WC3-standard med divs+css[/u]
|
Jag kan verkligen se hur trafiken börjar strömma från sökmotorerna för att jag byggt hemsidan med div-taggar och css på ett korrekt sätt.[/b]
|
Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte, men självklart är divs+css en fördel i SEO då man bland annat kan placera innehållet innan menyn osv. i själva html-filen. Dessutom blir ju själva belastningen från alla sökrobotar på servern mindre om man lägger all design i css-filen. Dessutom värderar ju Google en länk mer ju tidigare den förekommer i html-filen (bottom-bar links är ju mindre värda än topbar-links).
Citat:
Det du beskriver är de grundläggande arbetet för SEO. Det skulle en webbutvecklare och den som skapar innehållet koka ihop tillsammans om de har kunskaperna, men det tar dig inte speciellt långt i sökresultatet.
|
Du ska bara veta hur fel du har. Genom att ha en bra grund kommer man riktigt långt. Det är ju bland annat större chans att man får en inlänk till sidan om man inte använder t.ex. frames eller dålig struktur på sidan.
Citat:
Som sökmotoroptimerare hade jag inte blivit gladare än om mina kunder redan gjort rätt på detta från början då det är sjukt tråkigt att fixa till.
De flesta webbutvecklare som inte sitter på en portfölj av hemsidor eller har stora möjligheter till marknadsföring klarar inte av att ta sig upp snabbt i sökresultatet. Fast det verkar och andra sidan inte heller vissa SEO-företag klara av...
|
Jag får nog säga det igen - SEO-företag är överflöd. Lär man copywritern att skriva för sökmotorerna, designern/utvecklaren att koda sidan rätt och sedan anlitar en reklambyrå (som i sin tur måste lära sig mer om länkbeten) så sitter man med SEO som är mycket bättre än de kassa länkkatalogerna man annars får länkar från.