Nykomling
|
|
Reg.datum: Jan 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jan 2008
|
En liten tanke bara....
Om jag företrädde ett "känt märke" och ville tillverka produkten billigt så skulle jag väl som de flesta snegla mot Kina eller något annat land i Asien. Vi skall väl inte sticka under stol med att väldigt mycket faktiskt tillverkas i Asien även för de stora väletablerade märkena.
Som ett relativt stort företag har jag också resurser att undersöka kvalitet etc hos min potentiella leverantörer i Kina. När jag sedan skickar mina prototyper, design, och ritningar till tillverkaren så skickar jag med ett gäng jurister som är väldigt noga med att skriva non-disclosure agreements eller på annat sätt förhindrar att fabriken helt enkelt tar min design, masstillverkar den och säljer den till mina konkurrenter.
Är det så att du hittar en helt identiskt produkt i Kina så kan det mycket väl vara original produkten och vara samma tillverkare som det "kända märket" använder sig av. Vad man då skall fråga sig är om detta verkligen är en pålitlig leverantör, kan de masstillverka och sälja en annan kunds produkt till dig så kanske de en dag försätter dig i samma sits. Är det kläder det rör sig om så kan man inte idag få Copyright på själva designen (om man undantar logotyper). Är det någon form av annan produkt så kan ju det "kända märket" mycket väl ha copyright/patent på sin produkt och helt enkelt komma efter dig eftersom du bryter mot deras rättigheter.
Sen är ju Kina piratkopiorna förlovade land. Så det är inte heller otroligt att det faktiskt är en skickligt gjord kopia.
Försätt dig inte i en situation som gör att du riskerar att bryta mot copyright/patent rättigheter. Då kan det svida i plånboken.
|