|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag har själv importerat en del från Kina, men framför allt så har jag erfarenheter från vänner och bekantas verksamheter. Det som är självklart här i Sverige behöver inte nödvändigtvis vara självklart i Kina. Ett bra exempel är då en vän till mig beställde badkar direkt från fabrik. Det visade sig att badkaren inte var vattentäta. Gäller det kläder så är det inte helt ovanligt att byxor har tre ben och att skjortornas två ärmar skiljer med 10 cm i längd.
Det kan även vara så att fabriken skickar perfekta samples i hög kvalitet första gången du beställer i mindre kvantitet. Men när du sedan beställer 100000 ex av samma vara så får du en helt annan kvalité.
Jag tror inte att det är ”exakt samma varor” som du har hittat hos den Kinesiska tillverkaren. Men om det rör sig om bra kopior och det inte finns några rättsliga hinder att sälja dem, så kan det självklart vara bättre att importera än att köpa av svenska leverantörer. Det går att få bra kvalitet även i Kina.
Jag ser att du säljer en del barnartiklar. Om importen gäller just barnartiklar så skulle jag avråda från egen import. Det finns så många bestämmelser, lagar och regler för barnartiklar att du riskerar att hamna i stora problem om du inte vet exakt vad det är du importerar. Att sälja bitringar som innehåller ftalater är t ex ingen bra idé.
|