Ämne: Skatter
Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-13, 23:04 #40
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Här i England är det otroligt mycket som är dåligt: Pommes frites till all mat, dålig standard på bostäder och regn varannan dag under vintern. Men sjukvården samt skola och utbildning här på Isle of Man är utomordentlig, gratis och mycket effektiv. Skatterna är förmånliga och inte i närheten av Sverige - bolagsskatten är exempelvis på 0%.
Men snälla Marcus, Isle of man är inte England när man pratar om skatt etc. På din ö bor 80000 människor som ha i många stycken självstyre från regeringen i London, tex beskattningen ni har är inte den jag betalande som boendes i London.
Utveckla gärna vad det är du vill ha sagt med det?

Jag är mycket väl medveten om skillnaderna i beskattning mellan Isle of Man och England men tack för påpekandet. Jag utgick ifrån att det var tillräckligt tydligt som jag uttryckte det angående bolagsskatten;"här på Isle of Man...". - men uppenbarligen inte? Jag tror dock inte någon här på forumet tror att England har 0% bolagsskatt. Isle of Man ligger endast 30 minuter med flyg från Englands fastland.

Oavsett om det är England, Isle of Man, Österrike eller Tyskland så har samtliga länders invånare lägre total beskattning än Sveriges under samma lönemässiga förutsättningar. Trots detta har man i de flesta fall ändå tillgång till bättre sjukvård och utbildning enligt de exmplen jag skrev i mitt förra inlägg. Nu vet jag inte riktigt vad det är för tåg, skola och sjukvård du kommit i kontakt med men det är klart att det finns undantag.

I Österrike har man exempelvis 14 "månadslöner" per år där de två extra endast beskattas med 6% inkomstskatt. Man får full lön under sjukdagarna samt man betalar inget eller minimalt för att gå till tandläkaren.

Förklara gärna på vilket sätt du tycker det är rätt så kan jag gå in på detaljerna varför jag inte håller med dig. Ge också gärna exempel på när Svensk sjukvård är lika överlägsen i vård som de Svenska skatterna är i omfattning i jämförelse med nämnda länderna.

En ganska intressant artikel som behandlar ämnet finns att läsa hos SvD: "Skatte- och avgiftsbelastningen på arbetsinkomster är 50 procent högre än EU-snittet och 24 procent högre än i Danmark."