Citat:
Originally posted by jonny@Jan 13 2008, 23:47
Intressant att ingen pratar om den kontraproduktiva progressiva lönebeskattningen.
Nu har jag inte orkat ta reda på var gränsen går i år, men för löner en bit över 30 000 kr/mån blir skatten plötsligt högre procentuellt SAMTIDIGT SOM ÖKNINGEN INTE ÄR PENSIONSGRUNDANDE. Jobba mer, få mer i bruttolön men knappt nån skillnad i nettolön...
Om det istället var 30% beskattning på all inkomst - inga fribelopp - skulle förmodligen lönerna stiga i höjden, konsumtionen öka etc. En egenföretagare som kan välja att ta ut 30 000 kr i lön och betala 30% i skatt eller ta ut 35 000 kr i lön och betala 40% i skatt väljer nog i många fall det första alternativet.
(ja, det är något förenklat)
|
Om du tittar på det tidigare inlägget från mej som är som en anekdot och tänker efter lite är det just detta jag menar. Ju mer du jobbar desto högre skatter får du. M.a.o. så betalar du till dom som inte vill jobba. Jag personligen har inget emot att betala till dom som INTE kan jobba av olika orsaker. Där jag befinner mej finns det inte mycket hjälp för dom som inte kan jobba men jag ser en vilja hos dom som saknas hos de flesta s.k. handicappade i Sverige. Förväxla nu inte detta med de som verkligen är handicappade. De som är handicappade här gör det dom kan göra och inte som i Sverige: dom gör inte det dom vill göra. Många handicappade i Sverige vill många gånger göra något men samhället är inte gjort för dom.
Är du en vanlig arbetare som vill jobba straffskattas du för att du vill jobba. Är du en höginkomsttagare har du råd med en skattejurist som fixar allt åt dej. Jag märkte det att regeringen vi hade förut, säjer inte vilken, ville att de som kunde betala skatt skulle göra det, vilket i och för sej är riktigt, men när det inte lönar sej att jobba så vill nog de flesta inte göra detta. Om man har en årslön på 400 000 kr så har man ingen större lust att betala 60% i skatt om man är "vanlig" arbetare. Jag vet hur det är. 1999 hade jag en årsinkomst som vanlig arbetare på 373 000kr och fick inte dra av verifierade avdrag på över 40 000 kr. Helt plötsligt hade jag en skatt på över 70%. M.a.o. betalde jag för 2 inkomster till. Varför? Nu betalar jag mycket mindre i skatt och kan samtidigt säkra min ålderdom.
VARFÖR SKA JAG DÅ STANNA I SVERIGE OCH SKATTA BORT MIN ÅLDERDOM???