Ämne: Skatter
Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-13, 03:01 #22
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av kingofroad
I Sverige har jag inte fått så mycket tillbaka som jag betalat in. Inte ens en bråkdel.
Har du inte gått i grundskola med fri mat i 9 år?
Gymnasie?
Högskola?
Kanske ska gå i pension nångång?
Använt subvensionerade idrotssanläggningar såsom simhallar, ishallar och fotbollsplaner nångång?
Har du barn kanske du har utnyttjat det subvensionerade dagissystemet?.

Säg att du är en vanlig arbetare med 18 000 kr för skatt och du får ut säg 11 800 kr.

Citat:
När jag vill göra ett läkarbesök på vårdcntralen får man beskedet att jag kan få en tid om 3(!!!) veckor.

Jag kan räkna upp en handfull nära vänner här i USA som skulle bli överlyckliga över att få vänta i 3 veckor på nåt som inte var extremt akut.

Problemet är bara att här i USA är det en nisse bakom ett skrivbord på försäkringsbolaget som bestämmer allt sånt.
Svenskar som klagar på skattesystemet vet inte hur trygga dom är i jämförelse med USA t.ex.
Jag har gått i både grundskola och gymnasium i Sverige. Gamla böcker med gammalt innehåll. Vi har ju val och dylikt i Sverige och då bytsregering och riksdag ut bl,a. Trots att det hade varit val några år innan fanns detta inte med i våra böcker i samhällskunskap. Detta är bara ett exempel. Maten ska vi ju bara inte tala om hur illa den var och är. Faktum är att våra våldsverkare har bättre mat än våra studenter. Våra interner kostar betydligt mer per skalle än våra studenter. Att skolan är fri vet jag men mina föräldrar jobbade och betalade in en massa skattepengar. Själv jobbade också en hel del från 11 års ålder men hade först ett "riktigt" jobb från 14 års-åldern. När jag var 18 studerade jag heltid samtidigt som jag jobbade. Det året tjänade jag 60% av vad en normal arbetare gjorde på den arbetsplatsen. Sen dess har det bara rullat på. Det värsta är att dessa åren räknas INTE in när man räknar ut min pension.
Då jag inte är den typen som idrottar så mycket har jag inte använt de subventionerade anläggningarna speciellt mycket. Däremot använde jag Volvos som är subventionerad av Volvo.
Har inga barn så utnyttjar inte dagissystemet. Har aldrig gjort det heller. Inte ens när jag var liten.
Om jag har en lön på 18000 kr och får ut 11800 har jag redan betalat 50% i skatt. När jag sedan använder dessa pengarna betalar jag ytterligare 20% av dessa pengar i skatt.
När jag var akut sjuk med en halsfluss, vilket jag fick ett par ggr/år förut fick jag beskedet att jag skulle vänta 3 veckor på en läkartid. De på värdcentralen vet att jag får halsfluss ganska ofta och den kan vara elakartad men det gick inte att få en tid. Lyckades hitta en läkartid nästa dag och gick till läkaren. Läkaren vågade inte göra något åt halsflussen utan skickade mej, med remiss, till Sahlgrenska, i Gbg. Där löste han en tid på kvällen åt mej. Den läkaren undrade varför jag inte kommit tidigare. Och jag gav svaret. "Hade du kommit ett par timmar senare hade vi fått punktera en halsböld" var läkarens kommentar. "Hade du inte kommit förrän i morgon bitti är det inte säkert att du hade behövt vår hjälp, då kan det kanska ha varit för sent" var nästa kommentar. Känns tryggt att veta att man kan dö av en halsfluss för att det inte finns nån läkartid till mej..
Min mor var med om en bilolycka som hon inte var vållande till. Hon har fått stånga pannan blodig gentemot sitt försäkringsbolag och sen också försäkringskassan. Hon har fått anlita advokat för att försöka få sin rätt mot försäkringskassan(???). Jag har också fått kämpa mot försäkringskassan. Råkade ut för en arbetsplatsolycka 2002 som jag inte fått ut några pengar för från försäkringskassan än. Jag gick sjukskriven en månad. Har därför inte heller kunnat få ut försäkringspengar från försäkringsbolaget. 2005 råkade jag ut för nästa arbetsplatsolycka och var sjukskriven en månad. Har inte fått ut några pengar från försäkringskassan för det än. Och kan därmed inte få ut pengar från andra försäkringar som ska täcka upp en del. Och tack vare detta missar jag också en massa pensionspengar. Hur tryggt känns detta? Har tröttnat på detta samhälle och finns därför inte kvar i det landet.
Sen hör man om alla dessa som kommer från alla "krisdrabbade" områden. Går bara till soc och hämtar pengar. Har fina bilar och åker runt med. Dessa är dock reggade i andra länder och syns inte i registren i Sverige och då är det OK att ha. Jag vet en tjej som hade 2 jobb, ett heltid och ett deltid, som blev av med heltidsjobbet. Detta innan vederbörande hade varit med i A-kassan så länge att hon var kvalificerad för A-kassa. Hon gick då till soc för att få pengar men fick svaret: "Du har ju en bil. Sälj den först." Men den behövde hon ju i sitt deltidsjobb för att kunna sköta det. Men ville dom det så kunde hon väl göra det och sen sluta det jobbet. Bilen var köpt för 2 500kr och var inte värd mer heller. Och sa detta till soc men också att hon då behövde fullt soc. De kunde hon inte få om hon avslutade sin anställning självmant. Till sist fick hon en annan handläggare som sa att det är OK att behålla bilen så länge hon jobbar. Det finns mycket mer att säja om denna historien men är för långt att dra nu.
Jag såg såna här saker varje dag i Sverige och började undra vad våra politiker använder hjärnan till. Dom är pigga på att dela ut bidrag för då får dom en massa röster. Men allt ska finansieras också. Om skattetrycket blir för högt så blir det revolt. Varför har de stora bolagen flyttat sin huvudkontor till utlandet? Skattefördelar! Varför är det en del som skaffar utländska bolag? Skattefördel! När jag jobbar jobbar jag för att JAG ska ha det bra, jag och mina närmaste. Inte late Lasse som inte vill göra ett vettigt handtag.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat