Citat:
Originally posted by Unispel@Apr 30 2007, 00:06
18. Var snabbare, billigare ...
|
Även jag går emot "billigare", väldigt starkt dessutom. Pris är en kvalitetsindikator och en väldigt effektiv sådan, särskilt när kunden känner sig osäker. Ett vanligt scenario när två produkter verkar vara mer eller mindre identiska men den enda uppenbara skillnaden är priset. Man litar helt enkelt till viss del att dyrare är bättre.
Dessutom, det påvisats (troligen bevisats) att man upplever dyrare varianter som bättre även om två produkter är identiska (vanligt inom kosmetikbranschen då samma produkt sälj under olika märken). Detta är grundläggade marknadsföring.
Om man tittar på Prisjakt så är det inte allt för sällan som de billigaste butikerna har dåligt omdöme och ibland t.o.m registrerade hos kronofodgen.
Jag själv tillhör gruppen som nästan alltid ser förbi prislappen.
Jag skulle omformulera #18 till:
Försök ge den bästa möjliga service och misströsta inte om det resulterar i lite högre priser.
Tyvärr minns jag inte riktigt men jag har för mig att kunder som letar efter det billigaste är de minst trogna.