|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Zimbra rekommenderar jag, hittade för några dagar sedan, har bytt till den ifrån hmailserver (efter att jag började tittat på webmail); är helt kalas
Zimbra bygger på mycket open source, och finns både som en open source-produkt, gratis och fri att använda (jag kör på den =) ) som innehåller det mesta, sedan finns det enterprise-versioner att köpa för den som vill bygga kluster, fiffla mer med lagringsvolymer, online backup (finns inte i open source-varianten, ska tilläggas, men.. jag kör servern i en virtuell server så jag drar bara en kopia på den istället.)
Smidigt installation (ladda ner, lite ssh genom guidad installation), sedan klart. Fin web-admin och webmail, ajax så det bara stänker om det (riktigt smidig, responsiv i firefox, dock segare, och lite fulare, i ie 7.) Allting har stöd för ssl out-of-the-box. Har antispam, antivirus, routing, statistik, pop, smtp, imap, kalender, kontaktlista, indexering för sökning osv. direkt efter installation. Lagrar konfiguration i ldap (finns folk som byggt interface mot en del cms via penrose, ska testa mot joomla någon gång)
Nackdelar som jag hittat hittills:
1) Du vill nog ha en dedikerad burk (eller virtuell burk) till det här, vill ha 1 gb, helst 2 gb ram för att köra (installerade på ~800 mb, har gått upp till 1 gb, även om jag inte vet om det gav någonting..) Dessutom så trivs den inte riktigt ihop med apache, postfix och annat då den vill ha in eget.
2) Av någon anledning så har den lagt av två gånger för mig så jag varit tvungen att starta om med /etc/init.d/zimbra restart..? Tror att det kan ha att göra med brist på minne i host-os:et dock..
Finns för linux eller mac osx
http://www.zimbra.com/community/downloads.html
|
måste jag ha 1gb ram i burken? räcker det inte med 512? för jag har inte råd med hårdvara i dagens läge.
|
Minnen idag är den absolut lägsta kostnaden, 1GB får du för några hundralappar.
|