|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2004
|
När det gäller viktnedgången är det också viktigt att äta tillräckligt mycket.
Självklart handlar det om att stoppa i sig mindre energi än man gör av med, men får man i sig för lite energi så kommer kroppen att gå på sparlåga. Man bunkrar på sig energi, kroppen vägrar göra sig av med energi, man blir trött och orkeslös, och fryser.
Läste i helgen om en "ny superkur" i aftonbladet. Tallriksmodellen hette den.
Halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater. Personligen tycker jag att den är gammal som gatan, men den fungerar.
Sen har jag tidigare läst (och funnit att det fungerar) att om man blir sötsugen innan nästa måltid, så har man ätit för lite kolhydrater, och blir man hungrig har man ätit för lite protein. Justera tallriksmodellen efter dina behov.
Var aldrig hungrig. När du är hungrig går kroppen på sparlåga (se ovan). Personligen äter jag frukost, lunch och middag. På förmiddag och eftermiddag äter jag frukt. Ibland på kvällarna äter jag en extra frukt.
Ska väl erkänna här att jag är överviktig, men jag är 35kg mindre överviktig än för ett år sedan.
[edit]
Kanske ska tilläggas att motion är viktigt. Vad jag är ute efter är att det är bättre att öka mängden energi man gör av med, än att minska mängden energi man stoppar i sig. Jag promenerar 4-5 gånger i veckan. Då och då byter jag ut en timmes promenad mot 30 minuter löpning (för konditionens skull), och nu på vintern blir det mycket skidor (ska åka vasaloppet)
[/edit]
|